Standardy Ochrony Małoletnich SP 156
Standardy Ochrony Małoletnich w Szkole Podstawowej nr 156
im. ks. kard. A. S. Sapiehy w Krakowie
podstawowe procedury postępowania
Dyrektor Szkoły Podstawowej nr 156 im. ks. kard. A. S. Sapiehy w Krakowie wprowadza do stosowania Standardy Ochrony Małoletnich (zwane dalej Standardami), których naczelnym celem jest zapewnienie bezpieczeństwa małoletnim uczniom, dbałość o ich dobro, uwzględnianie ich potrzeb i podejmowanie działań w ich jak najlepszym interesie.
PODSTAWA PRAWNA
1. Konwencja o Prawach Dziecka przyjęta przez Zgromadzenie Ogólne Narodów
Zjednoczonych z dnia 20 listopada 1989 r. (Dz. U. z 1991 r., Nr 120, poz. 526 ze zm.).
2. Ustawa z dnia 6 czerwca 1997 r. – Kodeks karny (t. jedn. Dz. U z 2024 r., poz. 17 ze zm.).
3. Ustawa z dnia 13 maja 2016 r. o przeciwdziałaniu zagrożeniom przestępczością na tle
seksualnym (t. jedn. Dz. U. z 2023 r., poz. 1304 ze zm.).
4. Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z 27 kwietnia 2016 r.
w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych
i swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne
rozporządzenie o ochronie danych) (Dz.U. UE. L. z 2016 r. Nr 119, ze zm.).
5. Ustawa z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie (t. jedn. Dz. U.
z 2021 r., poz. 1249).
6. Ustawa z 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (t. jedn. Dz.U. z 2024 r. poz. 737).
7. Ustawa z dnia 28 lipca 2023 r. o zmianie ustawy – Kodeks rodzinny i opiekuńczy
oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. z 2023 r., poz. 1606).
8. Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 6 września 2023 r. w sprawie procedury "Niebieskie
Karty" oraz wzorów formularzy "Niebieska Karta" (Dz. U. z 2023 r., poz. 1870).
Rozdział I
Objaśnienie terminów
Ilekroć w niniejszych Standardach ochrony małoletnich jest mowa bez bliższego określenia o:
1) Dyrektorze Szkoły, Dyrektorze – należy przez to rozumieć Dyrektora Szkoły Podstawowej nr 156 w Krakowie
2) szkole, jednostce – należy przez to rozumieć Szkołę Podstawową nr 156 w Krakowie
3) pracowniku – należy przez to rozumieć każdą osobę zatrudnioną na podstawie umowy o pracę lub umowy zlecenia w Szkole Podstawowej nr 156 w Krakowie
4) partnerze współpracującym ze Szkołą / pozostałym personelu Szkoły – należy przez to rozumieć osoby wykonujące zadania zlecone na terenie Szkoły na mocy odrębnych przepisów (np. pielęgniarka, portierka, fotograf itd.);
5) dziecku, uczniu – należy przez to rozumieć uczniów Szkoły Podstawowej nr 156 w Krakowie
6) małoletnim – należy przez to rozumieć zgodnie z kodeksem cywilnym osobę od urodzenia do ukończenia 18 roku życia;
7) opiekunie dziecka – należy przez to rozumieć osobę uprawnioną do reprezentacji dziecka i stanowieniu o dziecku, w szczególności jego przedstawiciel ustawowy;
8) przedstawicielu ustawowym – należy przez to rozumieć rodzica bądź opiekuna posiadającego pełnię władzy rodzicielskiej lub opiekuna prawnego (osobę reprezentującą dziecko, ustanowioną przez sąd, w sytuacji, gdy rodzicom nie przysługuje władza rodzicielska lub gdy rodzice nie żyją);
9) zgodzie rodzica dziecka – należy przez to rozumieć zgodę co najmniej jednego
z rodziców dziecka. Jednak w przypadku braku porozumienia między rodzicami dziecka należy poinformować rodziców o konieczności rozstrzygnięcia sprawy przez sąd rodzinno‑opiekuńczy;
10) czynnikach ryzyka krzywdzenia dziecka – należy przez to rozumieć wybrane informacje nt. warunków, sytuacji, sposobu funkcjonowania rodziny sprzyjające krzywdzeniu dziecka w rodzinie. Czynniki ryzyka zwiększają prawdopodobieństwo, że dziecko doświadczy intencjonalnego lub nieintencjonalnego krzywdzenia, nieodpowiednich dla niego oddziaływań, które mogą spowodować zaburzenia w przebiegu jego rozwoju;
11) krzywdzeniu dziecka – należy przez to rozumieć popełnienie czynu zabronionego lub czynu karalnego na szkodę dziecka przez jakąkolwiek osobę, w tym pracownika Szkoły lub zagrożenie dobra dziecka, w tym jego zaniedbywanie.
Krzywdzeniem jest:
a) przemoc fizyczna – jest to celowe uszkodzenie ciała, zadawanie bólu lub groźba uszkodzenia ciała. Skutkiem przemocy fizycznej mogą być m. in. złamania, siniaki, rany cięte, poparzenia, obrażenia wewnętrzne. Przemoc fizyczna powoduje lub może spowodować utratę zdrowia bądź też zagrażać życiu. Przemoc fizyczna wobec dziecka może być czynnością powtarzalną lub jednorazową,
b) przemoc emocjonalna – to przewlekła, nie fizyczna, szkodliwa interakcja pomiędzy dzieckiem, a osobą dorosłą. Zaliczamy do niej m. in.: powtarzające się poniżanie, upokarzanie i ośmieszanie dziecka, nieustanna krytyka, wciąganie małoletniego w konflikt osób dorosłych, manipulowanie nim.
c) przemoc seksualna – to włączanie dziecka w aktywność seksualną, której nie potrafi ono w pełni zrozumieć i udzielić na nią świadomej zgody i/lub na którą nie jest dojrzałe rozwojowo i nie może zgodzić się w ważny prawnie sposób i/lub która jest niezgodna z normami prawnymi lub obyczajowymi danego społeczeństwa. Z przemocą seksualną mamy do czynienia, gdy taka aktywność wystąpi między dzieckiem a dorosłym lub dzieckiem a innym dzieckiem, jeśli te osoby ze względu na wiek bądź stopień rozwoju pozostają w relacji opieki, zależności, władzy. Przez wykorzystywanie seksualne rozumiane jest również narażenie dziecka na odbiór treści erotycznych, na które dziecko nie jest gotowe,
d) przemoc ekonomiczna – to niezapewnianie odpowiednich warunków do rozwoju dziecka, m.in. odpowiedniego odżywiania, ubrania, potrzeb edukacyjnych czy schronienia, w ramach środków dostępnych rodzicom lub opiekunom. Jest to jedna z form zaniedbania,
e) zaniedbywanie – to niezaspokajanie podstawowych potrzeb dziecka niezbędnych dla jego prawidłowego rozwoju – potrzeb związanych z odżywianiem, ubiorem, schronieniem, higieną, opieką medyczną, kształceniem czy sferą psychiczną dziecka;
12) zespole interwencyjnym – należy przez to rozumieć zespół powołany przez Dyrektora Szkoły w przypadkach podejrzenia krzywdzenia dziecka. W skład zespołu wchodzą odpowiednio: wychowawca ucznia, specjaliści zatrudnieni w Szkole, Dyrektor i inni pracownicy mający wiedzę o krzywdzeniu dziecka;
13) interwencji – należy przez to rozumieć proces mający na celu doprowadzenie do zmiany sytuacji dziecka, tj. zatrzymywanie krzywdzenia i zapewnienie bezpieczeństwa dziecka poprzez szybką i skuteczną reakcję;
14) Standardach ochrony małoletnich – należy przez to rozumieć zbiór zasad funkcjonujących w Szkole, które stawiają ochronę dziecka w centrum działań i wartości Szkoły;
15) osobie odpowiedzialnej za Standardy ochrony małoletnich – należy przez to rozumieć wyznaczonego przez Dyrektora Szkoły, pracownika sprawującego nadzór nad realizacją Standardów ochrony małoletnich
16) danych osobowych dziecka – należy przez to rozumieć każdą informację umożliwiającą identyfikację dziecka uczęszczającego do Szkoły Podstawowej nr 156 w Krakowie
17) osobie odpowiedzialnej za Internet – należy przez to rozumieć wyznaczonego przez Dyrektora Szkoły pracownika, sprawującego nadzór nad korzystaniem z Internetu przez uczniów na terenie Szkoły oraz nad bezpieczeństwem małoletnich w Internecie.
Rozdział II
Zasady zapewniające bezpieczne relacje między małoletnimi, a personelem placówki,
a w szczególności zachowania niedozwolone wobec małoletnich
Podstawową zasadą relacji między małoletnimi, a personelem szkoły jest działanie dla dobra ucznia, z poszanowaniem jego godności, z uwzględnieniem jego emocji i potrzeb oraz w jego najlepszym interesie, w szczególności:
1) utrzymywanie profesjonalnej relacji z uczniami i reagowanie względem nich w sposób niezagrażający, adekwatny do sytuacji i wieku oraz sprawiedliwy wobec innych uczniów;
2) zachowanie cierpliwości i szacunku w komunikacji z uczniami, podkreślające zrozumienie dla emocji przeżywanych przez nich, nie wymuszające zwierzeń na siłę i okazujące zainteresowanie, wsparcie i gotowość do rozmowy;
3) wyznaczanie jasnych granic postępowania i oczekiwań, egzekwując konsekwencje za ich nieprzestrzeganie, ucząc tym samym, że odpowiedzialność jest po stronie ucznia,
a konsekwencje wynikają z jego działania;
4) reagowanie w sposób adekwatny do sytuacji i możliwości psychofizycznych ucznia, w tym dostosowanie poziomu komunikacji do wieku ucznia oraz do specjalnych potrzeb edukacyjnych, w tym niepełnosprawności;
5) uwzględnianie potrzeb ucznia oraz dostosowanie wymagań edukacyjnych do indywidualnych potrzeb rozwojowych i możliwości psychofizycznych uczniów, w tym dostosowanie metod
i form pracy dla ucznia ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, ucznia niepełnosprawnego
i ucznia zdolnego;
6) równe traktowanie uczniów bez względu na płeć, orientację seksualną, niepełnosprawność, status społeczny, kulturowy, religijny i światopogląd;
7) fizyczny kontakt z uczniem możliwy tylko jako odpowiedź na realne potrzeby ucznia
w danym momencie, z uwzględnieniem jego wieku, płci, kontekstu kulturowego i sytuacyjnego. Na kontakt fizyczny (np. przytulenie) uczeń zawsze musi wyrazić zgodę. W przypadku zagrożenia zdrowia lub życia dziecka, uzasadnione jest użycie siły w celu przerwania niebezpiecznej czynności lub sytuacji;
8) w sytuacjach wymagających czynności pielęgnacyjnych i higienicznych wobec dziecka, unikaj innego niż niezbędny kontaktu fizycznego z dzieckiem, dotyczy to zwłaszcza pomagania dziecku w ubieraniu i rozbieraniu, jedzeniu, myciu i w korzystaniu z toalety.
9) szanowanie prawa dziecka do prywatności. Jeśli konieczne jest odstąpienie od zasady poufności, aby chronić dziecko, wyjaśnij mu to najszybciej jak to możliwe;
10) ustalanie reguł i zasad pracy w grupie, jasne określanie wymagań i oczekiwań wobec ucznia, stanowcze reagowanie na zachowania niepożądane;
11) udział personelu w doskonaleniu zawodowym w zakresie przeciwdziałania przemocy wobec małoletnich, komunikacji interpersonalnej, diagnozy czynników ryzyka, świadczących
o możliwości stosowania przemocy wobec małoletniego;
12) panowanie pracownika nad własnymi emocjami;
13) kontakt z uczniami odbywa się wyłącznie w godzinach pracy wychowawcy, nauczyciela
i dotyczy celów edukacyjnych lub opiekuńczo – wychowawczych, a jeśli istnieje potrzeba spotkania z uczniami poza godzinami pracy, należy poinformować o tym dyrektora i uzyskać zgodę rodziców małoletniego ucznia;
14) jeśli uczeń i jego rodzice są osobami bliskimi wobec pracownika, zachowuje on poufność wszystkich informacji dotyczących innych uczniów szkoły.
W relacji personelu z małoletnimi uczniami niedopuszczalne jest w szczególności:
1) stosowanie przemocy w jakiejkolwiek formie, w tym stosowanie kar fizycznych, wykorzystywanie relacji władzy lub przewagi fizycznej (zastraszanie, przymuszanie, groźby),
w przypadku zagrożenia zdrowia lub życia dziecka, uzasadnione jest użycie siły w celu przerwania niebezpiecznej czynności lub sytuacji;
2) zawstydzanie, upokarzanie, lekceważenie i obrażanie uczniów;
3) ujawnianie informacji wrażliwych (wizerunek, informacja o sytuacji rodzinnej, medycznej, prawnej itp.) dotyczących dziecka wobec osób nieuprawnionych, w tym wobec innych uczniów;
4) zachowywanie się w obecności uczniów w sposób niestosowny, np. poprzez używanie słów wulgarnych, czynienie obraźliwych uwag, żartów oraz nawiązywanie w wypowiedziach do atrakcyjności seksualnej;
5) nawiązywanie z uczniem jakichkolwiek relacji romantycznych lub seksualnych, ani składanie mu propozycji o nieodpowiednim charakterze, kierowanie do niego seksualnych komentarzy, żartów, gestów oraz udostępnianie uczniom treści erotycznych i pornograficznych, bez względu na ich formę;
6) utrwalanie wizerunku dziecka (filmowanie, nagrywanie głosu, fotografowanie) dla potrzeb prywatnych pracownika;
7) proponowanie uczniom alkoholu, wyrobów tytoniowych ani nielegalnych substancji psychoaktywnych, spożywanie ich wspólnie z uczniami lub w ich obecności;
8) zapraszanie uczniów do swojego miejsca zamieszkania oraz spotykanie się z nimi poza godzinami pracy, obejmuje to także kontakty z dziećmi poprzez prywatne kanały komunikacji prywatny telefon, e-mail, komunikatory, profile w mediach społecznościowych; jeśli zachodzi konieczność spotkania z dziećmi poza godzinami pracy, musisz poinformować o tym dyrekcję, a rodzice/opiekunowie prawni dzieci muszą wyrazić zgodę na taki kontakt.
Rozdział III
Zasady i procedury w sytuacji podejrzenia krzywdzenia lub posiadania informacji
o krzywdzeniu małoletniego
1) W oparciu o przepisy prawa, w szczególności zgodnie z art. 304 § 2 ustawy z dnia
6 czerwca 1997 r. Kodeks postępowania karnego, pracownicy szkoły oraz pozostały personel mają obowiązek niezwłocznie zawiadomić prokuratora lub Policję, jeśli podejrzewają popełnienie przestępstwa przeciwko małoletniemu. Należy również podjąć niezbędne czynności do czasu przybycia organu odpowiedzialnego za ściganie przestępstw, aby uniknąć zatarcia śladów i dowodów przestępstwa.
2) Pracownicy szkoły mają zwracać szczególną uwagę na zachowanie małoletniego, które może świadczyć o krzywdzeniu, zwłaszcza o możliwości popełnienia przestępstwa przeciwko wolności seksualnej i obyczajności na szkodę małoletniego, zgodnie
z przepisami ustawy z dnia 6 czerwca 1997 r. Kodeks karny, takimi jak:
Art. 197. Zgwałcenie i wymuszenie czynności seksualnej
Art. 198. Seksualne wykorzystanie niepoczytalności lub bezradności
Art. 199. Seksualne wykorzystanie stosunku zależności lub krytycznego położenia
Art. 200. Seksualne wykorzystanie małoletniego
Art. 200a. Elektroniczna korupcja seksualna małoletniego
Art. 200b. Propagowanie pedofilii
Art. 202. Publiczne prezentowanie treści pornograficznych
Art. 203. Zmuszenie do uprawiania prostytucji
Art. 204. § 3. Stręczycielstwo, sutenerstwo i kuplerstwo
3) Uwaga pracowników szkoły oraz pozostałego personelu powinna być zwrócona na następujące zachowania, które mogą sygnalizować możliwe krzywdzenie małoletnich:
a) małoletni ma widoczne obrażenia ciała (siniaki, poparzenia, ugryzienia, złamania kości itp.), których pochodzenie trudno jest wyjaśnić;
b) podawane przez małoletniego wyjaśnienia dotyczące obrażeń wydają się niewiarygodne, niemożliwe do uwierzenia, niespójne itp., a małoletni często zmienia swoje wyjaśnienia;
c) pojawia się niechęć przed udziałem w lekcjach obejmujących ćwiczenia fizyczne;
d) małoletni nadmiernie zakrywa ciało, niezależnie od sytuacji i pogody;
e) małoletni wzdryga się, gdy podchodzi do niego osoba dorosła;
f) małoletni boi się rodzica lub opiekuna;
g) małoletni boi się powrotu do domu;
h) małoletni jest bierny, wycofany, uległy, przestraszony;
i) małoletni cierpi na powtarzające się dolegliwości somatyczne: bóle brzucha, głowy, nudności itp.;
j) małoletni moczy się bez powodu lub w konkretnych sytuacjach, na widok określonych osób;
k) nastąpiła nagła i wyraźna zmiana zachowania małoletniego.
4) W sytuacji podejrzenia krzywdzenia małoletniego w środowisku domowym, pracownik szkoły ma obowiązek powiadomić dyrektora szkoły oraz sporządzić stosowną notatkę służbową. Następnie przeprowadza się rozmowę z małoletnim w obecności drugiego pracownika pedagogicznego, a w razie potrzeby również psychologa bądź pedagoga szkolnego.
5) Jeśli istnieje poważne uszkodzenie ciała lub wymaga to innej formy pomocy przedmedycznej, pracownik szkoły ma obowiązek wezwać pogotowie. W trakcie rozmowy z małoletnim należy zapewnić mu poczucie bezpieczeństwa i prywatności oraz koncentrować się na poszanowaniu jego uczuć i potrzeb.
6) Po uzyskaniu informacji o krzywdzeniu małoletniego, dyrektor szkoły organizuje spotkanie z rodzicami lub opiekunami prawnymi małoletniego, informując ich
o podejrzeniu. W przypadku stwierdzenia niezasadności podejrzenia, podejmowane są dalsze działania, takie jak obserwacja małoletniego lub opracowanie planu pomocy.
Rozdział IV
Procedury i osoby odpowiedzialne za składanie zawiadomień o podejrzeniu popełnienia przestępstwa na szkodę małoletniego, zawiadamianie sądu opiekuńczego oraz w przypadku instytucji, które posiadają takie uprawnienia, osoby odpowiedzialne za wszczynanie procedury „Niebieskie Karty”
1) Dyrektor Szkoły jest osobą odpowiedzialny za składanie zawiadomień o podejrzeniu popełnienia przestępstwa na szkodę ucznia oraz zawiadamiania sądu opiekuńczego.
2) W przypadku podjęcia przez personel szkoły informacji, że uczeń może być krzywdzony, osoba ujawniająca sporządza notatkę służbową (załącznik nr 1) z uzyskanej informacji, poczynionych ustaleń i przekazuje uzyskaną informację osobie wyznaczonej przez Dyrektora Szkoły, która sporządza kartę dokumentowania zdarzeń. Dalsze postępowanie realizowane jest zgodnie z procedurami opisanymi w Rozdziale XIII.
3) Osobą odpowiedzialną za wszczynanie procedury „Niebieskie Karty” (wypełnienie formularza „Niebieska Karta – A”) jest osoba, która uzyskała jako pierwsza informację
o przemocy. Wypełnia Kartę przy współpracy pedagoga, psychologa lub wychowawcy ucznia, znającego sytuację domową małoletniego.
4) W przypadku ujawnienia zaniedbania przez rodziców, ich niewydolności wychowawczej właściwym jest zawiadomienie sądu rodzinnego, celem wglądu w sytuację rodziny.
5) W przypadku zagrożenia zdrowia lub życia dziecka albo osoby mu najbliższej, osoba ujawniająca zdarzenie bezzwłocznie dzwoni na numer alarmowy 112.
6) Wszyscy pracownicy szkoły, którzy w związku z wykonywaniem obowiązków służbowych podjęli informację o krzywdzeniu ucznia lub informacje z tym związane, są zobowiązane do zachowania tych informacji w tajemnicy, poza tymi informacjami, które przekazywane są uprawnionym instytucjom.
Rozdział V
Zasady przeglądu i aktualizacji standardów
1) Każdy pracownik ma obowiązek zapoznania się ze „Standardami ochrony małoletnich”.
2) Dyrektor szkoły dokonuje oceny stopnia znajomości i poprawności stosowania „Standardów ochrony małoletnich” na bieżąco, w ramach sprawowanego nadzoru pedagogicznego.
3) W przypadku zmian prawa, które wymagają wdrożenia w dokumencie dokonywane są nowelizacje.
4) W celu oceny funkcjonalności dokumentu dokonuje się ewaluacji co dwa lata od daty wdrożenia, może być ona wykonana przy użyciu:
a) analizy dokumentu,
b) wywiadów z nauczycielami i rodzicami,
c) sondażu (anonimowego),
d) dyskusji w zespołach nauczycieli.
5) Raport z ewaluacji wraz z wnioskami i rekomendacjami przedstawiany jest podczas spotkania Rady Pedagogicznej.
Rozdział VI
Zakres kompetencji osoby odpowiedzialnej za przygotowanie personelu placówki lub organizatora do stosowania standardów, zasady przygotowania tego personelu do ich stosowania oraz dokumentowania tej czynności
1) Przed nawiązaniem z osobą stosunku pracy lub dopuszczeniem jej do innej działalności związanej z wychowaniem, edukacją, wypoczynkiem małoletnich lub opieką nad nimi, dyrektor szkoły uzyskuje informacje czy dane tej osoby są zamieszczone w Rejestrze
z dostępem ograniczonym lub w Rejestrze osób, w stosunku do których Państwowa Komisja do spraw przeciwdziałania wykorzystaniu seksualnemu małoletnich poniżej
15 roku życia wydała postanowienie o wpisie w Rejestrze.
2) Osobą odpowiedzialną za przygotowanie personelu szkoły do stosowania standardów ochrony małoletnich jest dyrektor szkoły. Dyrektor szkoły może upoważnić wyznaczoną przez siebie osobę do przygotowania personelu do stosowania standardów ochrony małoletnich.
3) Szkolenia dla personelu w sprawie stosowania standardów ochrony małoletnich będą organizowane w terminie wskazanym przez dyrektora.
4) Wszyscy pracownicy szkoły zobowiązani są podpisać oświadczenie (wzór załącznik
nr 5) potwierdzające zapoznanie się ze Standardami Ochrony Małoletnich i stosowania zapisów w nich zawartych.
5) Pedagog/psycholog odpowiedzialni są za zapoznanie pracowników szkoły z aspektem psychologiczno-wychowawczym procedur ze szczególnym uwzględnieniem sfery emocjonalnej osób doświadczających przemocy i uwrażliwienie pracowników szkoły
w zakresie odpowiedniego podejścia do stosowania przepisów, kierując się szeroko rozumianym dobrem małoletniego.
6) Pracownicy nowo zatrudnieni w szkole będą zapoznawani ze Standardami w pierwszym tygodniu pracy, co potwierdzone powinno być podpisanym przez pracownika oświadczeniem (załącznik nr 5).
7) Dyrektor wyznacza osobę odpowiedzialną za przyjmowanie zgłoszeń o zdarzeniach zagrażających małoletniemu oraz udzielonemu wsparciu. Zgłoszenia oraz podjęte działania powinny być sformułowane pisemnie.
Rozdział VII
Zasady i sposób udostępniania rodzicom, opiekunom prawnym lub faktycznym oraz małoletnim standardów do zaznajomienia się z nimi i ich stosowania
- Standardy ochrony małoletnich są dostępne na stronie internetowej szkoły, a na życzenie mogą być przekazane w formie papierowej, za co odpowiedzialni są psycholog lub pedagog szkolny.
- Obowiązkiem rodziców/opiekunów prawnym jest zaznajomienie się ze Standardami
i stosowanie się do nich w celu ochrony małoletnich przed krzywdzeniem. - Uczniowie zapoznawani są ze Standardami podczas zajęć z wychowawcą realizowanych we wrześniu każdego roku. Wychowawca danego oddziału odnotowuje ten fakt poprzez zapis w dzienniku elektronicznym jako temat lekcji wychowawczej oraz w module „Ważniejsze wydarzenia z życia klasy”.
- Wersja skrócona Standardów (dla małoletnich) dostępna jest na tablicy ogłoszeń
w pokoju nauczycielskim oraz w gabinecie pedagoga szkolnego.
Rozdział VIII
Osoby odpowiedzialne za przyjmowanie zgłoszeń o zdarzeniach zagrażających małoletniemu i udzielenie mu wsparcia
1) Wszyscy pracownicy szkoły świadomi są odpowiedzialności za przyjmowanie zgłoszeń
o zdarzeniach zagrażających małoletniemu i udzielenie mu wsparcia. Posiadają wiedzę dotyczącą zgłaszania przemocy wobec małoletnich zarówno stosowanej na terenie szkoły jak również w środowisko domowym małoletniego oraz przeszli szkolenia przez osoby odpowiedzialne w placówce za wdrażanie standardów.
2) W przypadku, gdy małoletni doświadczający krzywdzenia zgłasza to pracownikowi pedagogicznemu szkoły, każdy pracownik pedagogiczny szkoły zobowiązany jest przyjąć zgłoszenie od małoletniego i udokumentować przebieg rozmowy wraz z cytatami i zachowaniami małoletniego w Notatce służbowej (wzór załącznik nr 1). Następnie pracownik pedagogiczny przyjmujący zgłoszenie, niezwłocznie informuje dyrektora szkoły, a w przypadku jego nieobecności, zastępcę dyrektora szkoły, który wszczyna procedury określone w rozdziale XIII.
3) W przypadku, gdy małoletni doświadczający krzywdzenia zgłasza to pracownikowi niepedagogicznemu szkoły, każdy pracownik niepedagogiczny szkoły zobowiązany jest udać się z małoletnim do pedagoga lub psychologa szkolnego, który obowiązany jest przyjąć zgłoszenie od małoletniego i udokumentować przebieg rozmowy wraz z cytatami i zachowaniami małoletniego w Notatce służbowej (wzór załącznik nr 1). Następnie pedagog lub psycholog szkolny przyjmujący zgłoszenie niezwłocznie informuje dyrektora szkoły, a w przypadku jego nieobecności, zastępcę dyrektora szkoły, który wszczyna procedury określone w rozdziale XIII.
4) Osoba, która otrzyma informacje o zdarzeniu zagrażającym małoletniemu zachowuje je w bezwzględnej tajemnicy i przekazuje je jedynie osobie odpowiedzialnej za przyjmowanie zgłoszeń́ lub dyrektorowi szkoły;
5) Zgłoszenia o zdarzeniu zagrażającemu małoletniemu może dokonywać́ również̇ rodzic, prawny opiekun, pracownik, a także inne osoby spokrewnione lub niespokrewnione z dzieckiem;
6) Jeżeli zgłoszenie dotyczy dyrektora lub zatrudnionego w szkole członka rodziny lub osoby spowinowaconej z dyrektorem, osoba odpowiedzialna za przyjmowanie zgłoszeń́ informuje o zgłoszeniu organ prowadzący, który nadzoruje realizację zgłoszenia w sposób zapewniający obiektywność́;
7) Jeżeli zgłoszenie dotyczy osoby odpowiedzialnej za przyjmowanie zgłoszeń́, informację o zdarzeniu zagrażającemu małoletniemu należy przekazać dyrektorowi.
Rozdział IX
Wymogi dotyczące bezpiecznych relacje między małoletnimi, a w szczególności zachowania niedozwolone
1) Na terenie naszej placówki w relacjach między małoletnimi obowiązuje zasada równości
w swoich prawach. Każdy uczeń bez względu na płeć, pochodzenie, wyznanie, status socjoekonomiczny, stan rodzinny czy orientację seksualną jest równy w swoich prawach.
Do obowiązków dorosłych, zwłaszcza będących wychowawcami i nauczycielami, należy modelowanie takiej postawy i pilnowanie jej przestrzegania między małoletnimi. Zachowania małoletnich wobec siebie nie mogą naruszać obowiązujących przepisów prawnych.
2) Niedozwolone jest w szczególności:
a) stosowanie agresji i przemocy wobec jakiegokolwiek ucznia, w jakiejkolwiek formie;
b) używanie wulgarnego, obraźliwego języka;
c) upokarzanie, obrażanie, znieważanie innych uczniów;
d) wykluczanie, izolacja, manipulowanie
e) zachowanie w sposób niestosowny, tj. używanie wulgarnych słów, gestów, żartów,
f) kierowanie obraźliwych uwag, w tym o zabarwieniu seksualnym;
g) stosowanie zastraszania i gróźb, także poprzez media społecznościowe;
h) pisanie obraźliwych tekstów, sms-ów;
i) utrwalanie wizerunku innych uczniów poprzez nagrywanie i fotografowanie bez uzyskania
zgody i w sytuacjach intymnych, mogących zawstydzić;
j) niszczenie czy też zabieranie rzeczy należących do innej osoby;
k) wyłudzanie pieniędzy lub innych rzeczy;
l) stwarzanie niebezpiecznych sytuacji poprzez przynoszenie niedozwolonych przedmiotów
(np. ostrych narzędzi, zapalniczek, środków chemicznych);
m) udostępnianie między małoletnimi papierosów (w tym elektronicznych), alkoholu
i innych substancji psychoaktywnych oraz używanie ich w swoim otoczeniu.
Rozdział X
Zasady korzystania z urządzeń elektronicznych z dostępem do sieci internetowej
1) Szkoła zobowiązuje się do zapewnienia młodzieży dostępu do Internetu, podejmując działania mające na celu zabezpieczenie przed treściami mogącymi zagrażać ich prawidłowemu rozwojowi, w tym instalując i aktualizując odpowiednie oprogramowanie zabezpieczające.
2) Nauczyciel ma obowiązek informowania młodzieży o zasadach bezpiecznego korzystania
z Internetu, w przypadku dostępu do Internetu realizowanego pod jego nadzorem.
3) Nauczyciel czuwa również nad bezpieczeństwem korzystania z Internetu przez uczniów podczas zajęć.
4) Osobą odpowiedzialną za bezpieczeństwo w sieci w szkole jest wyznaczony przez dyrektora szkoły w danym roku szkolnym nauczyciel informatyki.
5) W pomieszczeniu, w którym znajdują się urządzenia z dostępem do Internetu, z których korzystają uczniowie musi przebywać za każdym razem pracownik szkoły, który zobowiązany jest podjąć niezbędne działania chroniące uczniów przed niebezpiecznymi treściami (w przypadku złamania lub awarii zabezpieczeń sieci, skutkującymi dostępem dzieci do treści zakazanych).
6) W pomieszczeniu, w którym znajdują się urządzenia z dostępem do Internetu,
w widocznym miejscu powinien znajdować się regulamin korzystania z sieci przez uczniów.
7) Zakazuje się udostępniania na terenie szkoły na urządzeniach zarówno będących
w zasobach szkoły, jak również będącymi prywatną własnością osób (w tym małoletnich), wszelkich treści niebezpiecznych, w tym pornograficznych, zawierających treści agresywne, promujące zachowania demoralizujące lub nielegalne oraz wszelkie inne mogące być uznane za treści niewłaściwe dla małoletnich.
8) Za udostępnienie treści niebezpiecznych, o których mowa w pkt. 7, odpowiada właściciel urządzeń, za pośrednictwem których zostały udostępnione, co oznacza, że w przypadku gdy udostępnienie nastąpiło na urządzeniach szkolnych odpowiada nauczyciel informatyki lub inna osoba sprawująca w danym momencie nadzór nad uczniami, natomiast gdy udostępnienie nastąpiło na urządzeniach prywatnych odpowiada ich właściciel.
Za urządzenia przekazane małoletnim dzieciom przez rodziców, odpowiadają rodzice.
Rozdział XI
Procedury ochrony uczniów przed treściami szkodliwymi w Internecie oraz utrwalonymi
w innej formie
1) Szkoła, zapewniając dzieciom dostęp do Internetu, jest zobowiązana podejmować działania zabezpieczające uczniów przed dostępem do treści, które mogą stanowić zagrożenie dla ich prawidłowego rozwoju.
2) W przypadku wykrycia naruszenia zasad bezpieczeństwa i udostępnienia treści niebezpiecznych małoletnim za pośrednictwem urządzeń szkolnych, incydent zgłaszany jest dyrektorowi szkoły, który nadzoruje ponowne zabezpieczenie urządzeń elektronicznych z dostępem do Internetu. Wyznaczony przez dyrektora nauczyciel informatyki ustala okoliczności zdarzenia, podejmując próbę ustalenia sprawcy
i świadków incydentu, a także zabezpiecza dowody i konfiguruje zabezpieczenia urządzeń, by na nowo zablokować dostęp do niewłaściwych treści. Do czasu zakończenia działań zabezpieczających, urządzenia elektroniczne z dostępem do Internetu
są niedostępne dla uczniów.
3) Treści nielegalne lub niezgodne z regulaminem danej strony internetowej nauczyciel informatyki zgłasza administratorom tej strony.
4) W ramach lekcji informatyki i lekcji wychowawczych nauczyciele przeprowadzają zajęcia na temat bezpiecznego korzystania z Internetu.
5) Bezpieczne korzystanie z urządzeń elektronicznych z dostępem do sieci Internet obejmuje następujące zasady:
a) nie podawaj swoich danych osobowych, takich jak: imię, nazwisko, numer telefonu czy adres domowy;
b) dbaj o nie rozpowszechnianie swojego wizerunku. W przypadku publikacji zdjęć w sieci należy zadbać, aby dostęp do nich miały wyłącznie osoby znajome. Nie udostępniaj zdjęć nieznajomym, w szczególności zdjęć intymnych, czy
w niepełnym ubraniu;
c) poinformuj rodziców lub wychowawcę o każdym przypadku, gdy napotkasz
w sieci na treści, które wydają się nielegalne, czy w jakikolwiek sposób wywołują niepokój;
d) o propozycjach spotkania, jakie otrzymasz od internetowych znajomych zawsze informuj rodziców lub wychowawcę;
e) nie atakuj nikogo w sieci, niezależnie od tego, jakie zdanie on wyraża. Nie pokazuj agresji, nie stosuj gróźb;
f) nie korzystaj z sieci przez zbyt długi czas, bo zbyt długie korzystanie
z komputera, tabletu czy smartfona może zaszkodzić Twojemu zdrowiu.
g) pamiętaj, że im dłużej korzystasz z sieci, tym mniej rozmawiasz ze znajomymi twarzą w twarz, a takie kontakty są najbardziej wartościowe.
6) Zasady używania telefonów komórkowych na terenie Szkoły określa Statut. Zasady te służą m.in. ochronie dzieci przed treściami szkodliwymi i zagrożeniami w sieci Internet oraz utrwalonymi w innej formie.
7) Nauczyciele szkoły odpowiedzialni za bezpieczny dostęp dzieci do Internetu, o których mowa w rozdziale X punkt 4 sprawdzają, czy na komputerach z dostępem do Internetu nie znajdują się niebezpieczne treści. W przypadku znalezienia niebezpiecznych treści, wyznaczony nauczyciel informatyki podejmuje próbę ustalenia, kto korzystał z komputera w czasie ich wprowadzenia.
8) Informację o uczniu, który korzystał z komputera w czasie wprowadzenia niebezpiecznych treści, przekazuje wychowawcy klasy lub pedagogowi/psychologowi.
9) Wychowawca klasy, pedagog/psycholog przeprowadza z dzieckiem, o którym mowa
w ustępach poprzedzających, rozmowę na temat bezpieczeństwa w Internecie.
10) Jeżeli w wyniku przeprowadzonej rozmowy wychowawca klasy lub psycholog/pedagog uzyska informacje, że dziecko jest krzywdzone, podejmuje procedury interwencji
w przypadku krzywdzenia dzieci.
Rozdział XII
Zasady ustalania planu wsparcia małoletniego po ujawnieniu krzywdzenia
1) Celem planu wsparcia jest przede wszystkim:
a) zainicjowanie działań interwencyjnych we współpracy z innymi instytucjami, jeśli
istnieje taka konieczność;
b) współpraca z rodzicami w celu powstrzymania krzywdzenia małoletniego
i zapewnienie mu pomocy;
c) diagnoza, czy konieczne jest podjęcie działań prawnych;
d) objęcie ucznia pomocą psychologiczno-pedagogiczną na terenie szkoły i pomocą
specjalistyczną poza szkołą, jeśli zaistnieje taka konieczność.
2) Plan wsparcia małoletniego po ujawnieniu krzywdzenia opracowuje zespół nauczycieli
i nauczycieli specjalistów powołany przez dyrektora. Zawiera on:
a) imię i nazwisko ucznia;
b) imiona i nazwiska członków zespołu opracowujących plan wsparcia;
c) uzasadnienie opracowywania planu wsparcia;
d) diagnozę sytuacji małoletniego po ujawnieniu krzywdzenia:
■ charakterystyka doznanej krzywdy i jej okoliczności,
■ analiza dostępnej dokumentacji wynikającej np. z rozmów z małoletnim czy obserwacji jego funkcjonowania,
■ określenie czynników wsparcia małoletniego – jego indywidualnych potrzeb w obszarze zdrowia fizycznego, psychicznego oraz funkcjonowania emocjonalno-społecznego.
e) określenie celu wsparcia małoletniego, m.in.:
■ wzmacnianie poczucia własnej wartości małoletniego;
■ zapewnienie bezpieczeństwa małoletniemu;
■ kształcenie umiejętności radzenia sobie z trudną sytuacją w życiu rodzinnym czy w środowisku szkolnym, rówieśniczym;
■ złagodzenie objawów krzywdzenia;
■ pomoc w osiągnięciu równowagi psychicznej.
f) identyfikację zasobów wewnętrznych szkoły z podmiotami zewnętrznymi na rzecz wsparcia małoletniego, m.in.:
■ zasoby wewnętrzne: dyrektor, zespół nauczycieli, zespół interwencyjny, zespół pomocy psychologiczno-pedagogicznej, pielęgniarka szkolna, rodzice/prawni opiekunowie ucznia;
■ zasoby zewnętrzne: sąd rodzinny, kurator sądowy, policja, MOPS, poradnia psychologiczno-pedagogiczna, fundacje i inne instytucje działające na rzecz dziecka.
g) zakres współdziałania szkoły z podmiotami zewnętrznymi na rzecz wsparcia małoletniego;
h) zakres, wymiar godzin, okres wsparcia udzielanego małoletniemu;
i) formy i metody wsparcia małoletniego;
j) określenie zasad i sposobów oceny efektywności wsparcia udzielanego małoletniemu.
3) Plan wsparcia małoletniego obejmuje różne formy pomocy, w tym prawną, psychologiczną, socjalną i medyczną, uwzględniając współpracę interdyscyplinarną w tym zakresie
Rozdział XIII
- Procedura postępowania w przypadku krzywdzenia małoletniego w środowisku domowym
- W przypadku powzięcia przez pracownika szkoły lub pozostały personel podejrzenia, że małoletni jest krzywdzony, pracownik lub pozostały personel ma obowiązek przekazania uzyskanej informacji dyrektorowi szkoły oraz sporządzić notatkę służbową (załącznik nr 1).
- Pracownik pedagogiczny szkoły, który powziął informację o krzywdzeniu małoletniego przeprowadza z nim rozmowę w obecności drugiego pracownika pedagogicznego (w miarę możliwości w obecności psychologa bądź pedagoga szkolnego).
- W przypadku uzyskania informacji o krzywdzeniu małoletniego lub podejrzenia krzywdzenia małoletniego, pracownik szkoły ma obowiązek wezwać pogotowie, jeśli wystąpiło poważne uszkodzenie ciała/ lub rozważyć inną formę pomocy przedmedycznej.
- Rozmowa, o której mowa w punkcie 2 ma na celu ustalenie podstawowych faktów (miejsce zdarzenia, opis zdarzenia, obecność członków środowiska domowego, obserwatorzy zdarzenia, świadkowie, częstotliwość) oraz wsparcie emocjonalne małoletniego. Rozmowa odbywa się w odpowiednich warunkach, to znaczy
w miejscu zapewniającym małoletniemu poczucie bezpieczeństwa oraz prywatności. - Rozmowa odbywa się w oparciu o zasady poszanowania małoletniego. Podczas rozmowy małoletni zostaje zapewniony o słuszności ujawnienia faktu doświadczania krzywdzenia oraz zostaje poinformowany, że nawet bardzo bliska osoba nie ma prawa go krzywdzić.
- Osoby przeprowadzające rozmowę koncentrują się na kontakcie z małoletnim wysłuchują, co małoletni ma do powiedzenia, są uważni na pozawerbalne przejawy uczuć małoletniego zażenowanie, skrępowanie, wstyd, lęk, przerażenie, itp., pomagając małoletniemu poradzić sobie z nimi. Przebieg rozmowy dokumentowany jest w formie notatki służbowej (załącznik nr 1).
- Dyrektor szkoły organizuje spotkanie z rodzicami lub opiekunami prawnymi małoletniego, którego krzywdzenie podejrzewa oraz informuje ich o podejrzeniu. W spotkaniu uczestniczy psycholog lub pedagog szkolny, a także wychowawca klasy, do której uczęszcza małoletni.
- W trakcie rozmowy rodzice lub opiekunowie prawni małoletniego zostają poinformowani o dostępnych możliwościach objęcia ich środowiska domowego wsparciem oraz o obowiązku zgłoszenia przez szkołę podejrzenia krzywdzenia małoletniego do odpowiedniej instytucji (w zależności od oceny sytuacji
i skorelowanej z nią interwencją: policja, prokuratura, sąd rodzinny, ośrodek pomocy społecznej, zespół interdyscyplinarny do spraw przeciwdziałania przemocy domowej - wszczęcie procedury „Niebieskie Karty”). Przebieg rozmowy oraz podjęte ustalenia są dokumentowane w formie notatki służbowej (załącznik nr 2). - Po przeprowadzeniu rozmowy z rodzicami lub opiekunami prawnymi małoletniego, dyrektor szkoły informuje odpowiednie podmioty, o których mowa
w punkcie 8 - W przypadku stwierdzenia niezasadności podejrzenia krzywdzenia małoletniego dyrektor szkoły lub inna osoba uczestnicząca w spotkaniu stwierdza ten fakt
w notatce służbowej, o której mowa w punkcie 8. Zaleca się dalszą obserwację małoletniego. - Pedagog i psycholog szkolny wraz z wychowawcą oraz innymi specjalistami pracującymi w szkole opracowuje plan pomocy małoletniemu. Plan pomocy zawiera przede wszystkim:
- działania podjęte przez szkołę w celu zapewnienia małoletniemu bezpieczeństwa;
- formy pomocy małoletniemu, które zostały zapewnione przez szkołę oraz przy współpracy z innymi instytucjami;
- skierowanie małoletniego do innych podmiotów, działających na rzecz wsparcia dzieci krzywdzonych, jeśli zaistnieje taka potrzeba.
- Plan pomocy jest przedstawiany rodzicom lub opiekunom prawnym małoletniego
z zaleceniem współpracy przy jego realizacji (załącznik nr 2). - Plan pomocy uwzględnia sytuację małoletnich z niepełnosprawnościami oraz małoletnich ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.
- Procedura postępowania w przypadku krzywdzenia małoletniego przez pracownika lub pozostały personel szkoły
- Osoba, która uzyskała informację, że małoletni jest krzywdzony przez pracownika lub pozostały personel szkoły, ma obowiązek jej przekazania do dyrektora szkoły,
a na jego prośbę sporządzić notatkę służbową (załącznik nr 1). - Dyrektor szkoły organizuje spotkanie z pracownikiem, który krzywdzi lub pozostałym personelem szkoły, informuje ich o podejrzeniu. W spotkaniu uczestniczy psycholog lub pedagog szkolny, a także wychowawca klasy do której uczęszcza małoletni.
- Spotkanie ma na celu omówienie sytuacji małoletniego i zasadności podejrzeń oraz wypracowanie sposobu postępowania w tym konkretnym przypadku. Przebieg rozmowy oraz podjęte ustalenia są dokumentowane w formie notatki służbowej (załącznik nr 2).
- W przypadku stwierdzenia niezasadności podejrzenia krzywdzenia małoletniego dyrektor szkoły lub inna osoba uczestnicząca w spotkaniu stwierdzają ten fakt
w notatce służbowej o której mowa w punkcie 1. - W przypadku zasadności podejrzeń co do krzywdzenia małoletniego przez pracownika lub pozostałego personelu szkoły, dyrektor szkoły informuje
o zdarzeniu rodziców lub opiekunów prawnych małoletniego oraz odpowiednie instytucje. - W przypadku zasadności podejrzeń co do krzywdzenia małoletniego przez pracownika lub pozostałego personelu szkoły, psycholog wraz z innymi specjalistami pracującymi w szkole opracowuje plan pomocy małoletniemu. Plan pomocy zawiera przede wszystkim:
- działania podjęte przez szkołę w celu zapewnienia małoletniemu bezpieczeństwa;
- formy pomocy małoletniemu, które zostały zapewnione przez szkołę oraz przy współpracy z innymi instytucjami;
- skierowanie małoletniego do innych podmiotów, działających na rzecz wsparcia dzieci krzywdzonych, jeśli zaistnieje taka potrzeba.
- Plan pomocy jest przedstawiany rodzicom lub opiekunom prawnym małoletniego
z zaleceniem współpracy przy jego realizacji (załącznik nr 2). - Plan pomocy uwzględnia sytuację małoletnich z niepełnosprawnościami oraz małoletnich ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi
- Wobec pracownika w stosunku, do którego zachodzi zasadność podejrzenia popełnienia przestępstwa podejmuje się kroki zgodne z Kodeksem Pracy oraz innymi przepisami prawa.
- Wobec pozostałego personelu szkoły (stażyści, praktykanci, wolontariusze)
w stosunku, do którego zachodzi zasadność podejrzenia przestępstwa podejmuje się kroki zgodne z ogólnymi przepisami prawa. - Wszyscy pracownicy szkoły i inne osoby, które w związku z wykonywaniem obowiązków służbowych powzięli informację o krzywdzeniu małoletniego lub informacje z tym związane, są zobowiązane do zachowania tych informacji
w tajemnicy, wyłączając informacje przekazywane uprawnionym instytucjom
w ramach działań interwencyjnych.
- Procedura postępowania w przypadku krzywdzenia małoletniego w związku z agresją i przemocą rówieśniczą:
- W przypadku powzięcia przez pracownika szkoły lub pozostały personel podejrzenia, że małoletni jest krzywdzony, pracownik lub pozostały personel ma obowiązek przekazania uzyskanej informacji dyrektorowi szkoły oraz sporządzić notatkę służbową (załącznik 1).
- Pracownik pedagogiczny szkoły, który powziął informację o krzywdzeniu małoletniego przeprowadza z nim rozmowę w obecności drugiego pracownika pedagogicznego (w miarę możliwości w obecności psychologa bądź pedagoga szkolnego). Sporządza z rozmowy notatkę (załącznik 1).
- Nauczyciel bądź pracownik szkoły, który jest świadkiem agresywnego zachowania małoletnich jest zobowiązany do:
- natychmiastowej słownej i stanowczej reakcji na zaistniałą sytuację;
- odizolowania od grupy małoletniego zachowującego się agresywnie;
- w razie potrzeby wezwania pomocy (innego nauczyciela, pracownika obsługi);
- udzielenia pomocy małoletniemu doznającemu agresji i zabezpiecza bezpieczeństwo pozostałych małoletnich.
- Jeżeli to możliwe, nauczyciel ustala przyczynę agresji. Przeprowadza rozmowę ze stronami konfliktu, uświadamiając im nieodpowiednie zachowanie. O zajściu informuje wychowawcę.
- Szczególną opieką wychowawcy klasy otoczony zostaje małoletni doznający agresji lub przemocy rówieśniczej w ramach zajścia. Otrzymuje wsparcie i jeśli to potrzebne - pomoc przedmedyczną.
- Małoletni przejawiający zachowania agresywne ma możliwość wyjaśnienia powodów swojego zachowania i podjęcia działań w celu zakończenia sytuacji. Ma prawo do uzyskania pełnej informacji dotyczącej jego sytuacji. Jego pośrednikami mogą być: wychowawca klasy, dyrektor szkoły, pedagog/psycholog szkolny lub inny nauczyciel.
- O udziale uczniów w zajściu, uzyskanych wyjaśnieniach i podjętych przez szkołę krokach informowani są rodzice w możliwie najkrótszym czasie. Zaleca się dalszą obserwację małoletnich (osobę stosująca i doznającą agresji/przemocy rówieśniczej).
- Przebieg interwencji, rozmowy oraz podjęte ustalenia są dokumentowane
w formie notatki służbowej (załącznik nr 1 i nr 2). Jeśli zachowanie małoletniego stosującego przemoc nie ulega poprawie, wychowawca zwraca się z pisemną prośbą o zgłoszenie się rodzica (prawnego opiekuna) do szkoły: - przeprowadza samodzielnie, a w razie potrzeby z pedagogiem lub psychologiem szkolnym, rozmowę z rodzicem (prawnym opiekunem), pogłębiając wiedzę na temat małoletniego, jego rozwoju intelektualnego, społecznego, emocjonalnego;
- w razie potrzeby na prośbę wychowawcy i w jego obecności rozmowę przeprowadza dyrektor szkoły wraz z pedagogiem/psychologiem szkolnym (w obecności rodziców/opiekunów prawnych) analizując przyczyny zachowania ucznia, pomagając rodzicom/opiekunom prawnym w doborze metod wychowawczych;
- z rozmowy z małoletnim i rodzicem wychowawca sporządza notatkę (załącznik nr 2), którą podpisuje rodzic/opiekun prawny.
- W przypadku utrzymywania się nieprawidłowych relacji małoletniego
z rówieśnikami (pobicia, zaczepianie itp.), wychowawca w porozumieniu
z rodzicami małoletniego kieruje je na badania psychologiczne, w celu otrzymania dalszych wskazówek dotyczących prowadzenia małoletniego. - W sytuacji, kiedy małoletni w dalszym ciągu stwarza zagrożenie dla innych uczniów, wychowawca w porozumieniu z dyrektorem szkoły ucznia kieruje wniosek do Sądu Rejonowego, Wydziału Rodzinny i Nieletnich o zastosowanie środka wychowawczego zapobiegającego demoralizacji małoletniego.
- Procedura składania zawiadomienia o podejrzeniu popełnienia przestępstwa na szkodę małoletniego oraz zawiadamianie sądu opiekuńczego:
- W przypadku, gdy zachodzi podejrzenie popełnienia wobec małoletniego jednego z przestępstw wskazanych w § 4 ust. 2:
- Dyrektor szkoły składa zawiadomienie na policję lub do prokuratury, realizując obowiązek wynikający z art. 304 § 2 ustawy z dnia 6 czerwca 1997 r. Kodeks postępowania karnego (załącznik nr 3);
- Dyrektor szkoły podejmuje niezbędne czynności do czasu przybycia organu powołanego do ścigania przestępstw lub do czasu wydania przez ten organ stosownego zarządzenia, aby nie dopuścić do zatarcia śladów
i dowodów przestępstwa, o ile miało ono miejsce na terenie szkoły. - Jeżeli dobro dziecka jest zagrożone dyrektor szkoły zawiadamia sąd opiekuńczy, dokonując opisu zdarzenia uzasadniającego wszczęcie postępowania z urzędu (załącznik nr 4).
- W sytuacji złożenia zawiadomienia o podejrzeniu popełnienia przestępstwa na szkodę małoletniego bądź zawiadomienia sądu opiekuńczego informuje się równolegle o tym fakcie rodziców bądź opiekunów prawnych małoletniego.
- Dyrektor szkoły podejmując decyzję dotyczącą złożenia zawiadomienia
o podejrzeniu popełnienia przestępstwa na szkodę małoletniego bądź zawiadomienia sądu opiekuńczego, kieruje się przede wszystkim dobrem małoletniego.
- Wszczynanie procedury „Niebieskie Karty"
- Realizacja procedury ,,Niebieskiej Karty" odbywa się w oparciu o Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 6 września 2023 r. w sprawie procedury „Niebieskie Karty" oraz wzorów formularzy "Niebieska Karta".
- Wszczęcie procedury następuje z chwilą wypełnienia formularza ,,Niebieska Karta -A” w przypadku uzasadnionego podejrzenia stosowania przemocy domowej lub zgłoszenia dokonanego przez osobę doświadczającą przemocy lub świadka przemocy domowej.
- Formularz, o którym mowa w ust. 2, wypełniają osoby będące przedstawicielami podmiotów wymienionych w art. 9a ust. 11-11d ustawy z dnia 29 lipca 2005 r.
o przeciwdziałaniu przemocy domowej. - Osoba wszczynająca procedurę podejmuje działania interwencyjne mające na celu zapewnienie bezpieczeństwa osobie doznającej przemocy domowej.
- Jeżeli istnieje podejrzenie stosowania przemocy domowej wobec małoletniego, działania w ramach procedury przeprowadza się w obecności rodzica, opiekuna prawnego lub faktycznego nie krzywdzącego małoletniego.
- Jeżeli istnieje podejrzenie, że osobami stosującymi przemoc domową wobec małoletniego są rodzice, opiekunowie prawni lub faktyczni, działania w ramach procedury przeprowadza się w obecności pełnoletniej osoby najbliższej
w rozumieniu art. 115 § 11 ustawy z dnia 6 czerwca 1997 r. – Kodeks karny lub pełnoletniej osoby wskazanej przez małoletniego. - Działania z udziałem małoletnich osób doznających przemocy domowej przeprowadza się, w miarę możliwości, w obecności pedagoga/psychologa szkolnego.
- Po wypełnieniu formularza „Niebieska Karta - A” dorosłej osobie doznającej przemocy domowej przekazuje się formularz „Niebieska Karta – B”. Jeżeli osobą doznającą przemocy domowej jest małoletni, formularz ,,Niebieska Karta B" przekazuje się rodzicowi, opiekunowi prawnemu lub faktycznemu,
a w przypadkach jeżeli istnieje podejrzenie, że osobami stosującymi przemoc domową wobec małoletniego są rodzice, opiekunowie prawni lub faktyczni, działania w ramach procedury przeprowadza się w obecności pełnoletniej osoby najbliższej w rozumieniu art. 115 § 11 ustawy z dnia 6 czerwca 1997 r. – Kodeks karny lub pełnoletniej osoby wskazanej przez małoletniego. - Wypełniony formularz „Niebieska Karta - A” niezwłocznie, nie później niż
w terminie 5 dni roboczych od dnia wszczęcia procedury, przekazuje się do zespołu interdyscyplinarnego. Kopię wypełnionego formularza „Niebieska Karta A” pozostawia się u wszczynającego procedurę. - Pracownik pedagogiczny szkoły może zostać wytypowany przez dyrektora szkoły do pracy w grupie diagnostyczno-pomocowej, która została powołana przez zespół interdyscyplinarny. Zgodnie z § 9 ust. 3 Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 6 września 2023 r. w sprawie procedury ,,Niebieskie Karty” oraz wzorów formularzy "Niebieska Karta", wytypowane osoby, nie mogą odmówić udziału w pracach tychże grup.
- Rola i zadania pracownika szkoły powołanego w skład grupy diagnostyczno- pomocowej, działającej na rzecz przeciwdziałania przemocy w środowisku domowym małoletniego, zostają określone przez członków tejże grupy i wynikają
z ustalonego planu pomocy małoletniemu. Pracownik szkoły jest zobowiązany współdziałać z wszystkimi członkami grupy diagnostyczno-pomocowej w ramach współpracy interdyscyplinarnej służb.