Projekt Szkoła Promująca Bezpieczeństwo
Środa, 18 stycznia 2017Z inicjatywy Komendy Wojewódzkiej w Krakowie, uruchomiony został projekt Zintegrowana Polityka Bezpieczeństwa. Głównym celem projektu jest zmiana mentalności oraz świadomości na temat genezy negatywnych zjawisk, ich mechanizmów, możliwości rozwiązywania problemów i roli różnych podmiotów w ich rozwiązywaniu oraz stałej pracy nad poprawą bezpieczeństwa w placówkach oświatowych.
Nasza szkoła przystąpiła do projektu Zintegrowana Polityka Bezpieczeństwa prowadzonego przez Wojewódzką Komendę Policji w roku 2007 r. Przeprowadzono ankiety wśród uczniów, rodziców i nauczycieli. Po ich analizie oraz po spotkaniach z partnerami szkoły wyodrębniono obszary w jakich należy pracować chcąc zwiększyć poczucie bezpieczeństwa w naszej szkole.
Wyodrębniono 5 obszarów dla których przewidziano następujące działania:
- Zajęcia dla dzieci z zakresu unikania zagrożeń przeprowadzone przez Policję i Straż Miejską.
- Zajęcia dla uczniów dotyczące emocji i radzenia sobie w sytuacjach trudnych, rozwiązywanie konfliktów – przeprowadzone przez psychologa i pedagoga.
- Zwiększenie liczby dyżurów na korytarzach w miejscach, które dzieci uznają za najmniej bezpieczne.
- Wprowadzenie monitoringu szkoły w celu zwiększenia poczucia bezpieczeństwa.
- Współpraca z Policją i Strażą Miejska – patrole w okolicach szkoły w miejscach uznanych przez dzieci za najmniej bezpieczne.
Po przeprowadzonych działaniach i współpracy z partnerami szkoły, w roku 2009 złożony został wniosek
o przyznanie szkole Certyfikatu Szkoła Promująca Bezpieczeństwo. W wyniku przeprowadzonego przez policję audytu Certyfikat został przyznany na lata 2009 – 2011.
Podejmując kolejne działania na rzecz zwiększenia bezpieczeństwa dzieci oraz współpracując z partnerami szkoły
w roku 2011 wystąpiliśmy z wnioskiem o przedłużenie Certyfikatu na kolejne 5 lat. Po przeprowadzonym i pozywanie ocenionym audycie Wojewódzka Komeda Policja przedłużyła szkole Certyfikat Szkoła Promująca Bezpieczeństwa do roku 2016.
W roku 2016 po złożeniu sprawozdania z przeprowadzonych działań oraz planu na najbliższy rok wystąpiliśmy
z wnioskiem o przyznanie szkole Certyfikatu Lider Projektu Szkoła Promująca Bezpieczeństwo, który zobowiązuje nas do stałej pracy nad poprawą bezpieczeństwa uczniów w naszej szkole.
W czasie kiedy uczestniczyliśmy w projekcie Zintegrowana Polityka Bezpieczeństwa przeprowadzonych zostało szereg działań zmierzających do poprawy bezpieczeństwa. Realizowane są systematycznie zajęcia z uczniami naszej szkoły prowadzone przez psychologa z Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej, pedagoga szkoły, Policję i Straż Miejską. Prowadzone były spotkania dla rodziców przez przedstawicieli Policji na temat cyberprzemocy. Stale powiększany
i unowocześniany jest monitoring zewnętrzny i wewnętrzny szkoły. Występowaliśmy do Policji i Staży Miejskiej z prośbą o zwiększenie patroli w okolicy szkoły. Współpracowaliśmy z Fundacją „Siemacha” propagując wartościowe formy spędzania czasu przez dzieci zwłaszcza z środowisk zagrożonych. Staramy się o organizowanie atrakcyjnych form spędzania czasu poza lekcjami na terenie szkoły. Zwiększamy ofertę zajęć pozalekcyjnych dla uczniów. Została zmieniona organizacja pracy na świetlicy szkolnej w celu zwiększenia bezpieczeństwa i atrakcyjności spędzania czasu wolnego na świetlicy. Staraliśmy się o ograniczenie wjazdu pod szkołę samochodów nauki jazdy oraz egzaminowania przy naszej szkole.
W ciągu całego uczestnictwa w projekcie współpracowaliśmy z naszymi partnerami, którymi są przede wszystkim:
- Rada Dzielnicy XIV,
- VIII Komisariat Policji w Krakowie,
- Straż Miejska,
- Rada Rodziców,
- Poradnia Psychologiczno – Pedagogiczna nr 4 w Krakowie,
- Parafia Judy Tadeusza w Czyżynach,
- MOPS filia nr 1 w Krakowie,
- Świetlice socjoterapeutyczne,
- Miejskie Centrum Profilaktyki Uzależnień w Krakowie,
- Specjalistyczna Poradnia Psychologiczno – Pedagogiczna dla Dzieci z Niepowodzeniami Edukacyjnymi
w Krakowie.
W roku szkolnym 2015/2016 podjęliśmy szereg działania w zakresie szeroko rozumianego bezpieczeństwa, najistotniejszej z nich to:
- Przeprowadzono rozmowy z rodzicami (Rada Rodziców) nauczycielami i uczniami dotyczącymi poczucia bezpieczeństwa w szkole i najbliższym otoczeniu. Prowadzono systematyczną obserwację zachowań uczniów, wyciągano wnioski i na bieżąco modyfikowana działania organizacyjne i wychowawcze.
- Rozwiązywano na bieżąco sytuacje konfliktowe powstające pomiędzy uczniami, wyciągano konsekwencje, nakładano kary statutowe.
- Prowadzono w klasach I – VI systematyczną pracę wychowawczą dotyczącą bezpieczeństwa i profilaktyki zgodnie
z szkolnym programem wychowawczych i profilaktyki. - Dostosowano harmonogram pracy świetlicy do potrzeb dzieci – zmiany organizacyjne zajęć i spożywania posiłków.
- Zwiększono ilość dyżurów na korytarzach, zwiększając bezpieczeństwo uczniów podczas przerw.
- Uczniowie klas I – VI otrzymali znaczki odblaskowe, przeprowadzono zajęcia dotyczące bezpiecznego poruszania się w ruchu drogowym i używanie elementów odblaskowych.
- Odbyły się spotkania z przedstawicielem Policji na temat cyberprzemocy dla uczniów klas IV – VI.
- W klasach I we wrześniu odbyły się spotkania dzieci ze strażnikiem miejskim na temat zachowania bezpieczeństwa
w ruchu drogowym. - Strażnik miejski w ramach programu „Współpracujemy” przeprowadził w klasach VI spotkanie na temat „Odpowiedzialność karna nieletnich”.
- Uczniowie klas VI wzięli udział w szkolnych eliminacjach do konkursu „Prawo i my” realizowanym przez Straż Miejską.
- Uczniowie, którzy uzyskali największą liczbę punktów w teście na temat odpowiedzialności karnej nieletnich
i ruchu drogowego reprezentowali szkołę w półfinale konkursu „Prawo i my” zajmując I miejsce. Zwycięska drużyna wzięła udział w finale konkursu w UMK, gdzie zajęła II miejsce w Krakowie. - Psycholog z Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej nr 4 w Krakowie współpracująca ze szkołą przeprowadziła kilkugodzinne warsztaty integracyjno – profilaktyczne dla uczniów klas IV i ich wychowawców.
- Psychologowie z Fundacji „Falochron” przeprowadzili serię spotkań warsztatowych „Tamujemy przemoc” dla uczniów jednej z klas IV.
- Psychologowie z Fundacji „Falochron” po zajęciach w klasie, przeprowadzili spotkanie
z nauczycielami uczącymi w klasie IV. Spotkanie dotyczyło działań skierowanych do uczniów tej klasy, które będą zwiększać ich poczucie bezpieczeństwa i spowodują zmniejszenie się negatywnych zjawisk obserwowanych w tym zespole klasowych. - Instruktorka Polskiej i Europejskiej Szkoły Resuscytacji przeprowadziła dla uczniów klas VI kilkugodzinne szkolenie z zakresu udzielania pierwszej pomocy w Ramach akcji „Szkoła Młodych Ratowników”.
- W klasach I prowadzone były przez cały rok zajęcia z programu „Mały mistrz” podnoszące rangę sprawności fizycznej i właściwej rywalizacji wśród najmłodszych. Zajęcia prowadzili nauczyciele wychowania fizycznego zdobywając z dziećmi kolejne sprawności sportowe.
- Uczniowie klas I – VI objęci zostali akcją „Bezpieczne wakacje” Zostały przeprowadzone zajęcia z uczniami dotyczące zachowania bezpieczeństwa podczas wakacji. Logo akcji zostało umieszczone na stronie internetowej szkoły.
- Został unowocześniony system do odczytu monitoringu wewnątrz szkoły, który umieszczony jest w gabinecie Dyrektora Szkoły.
- Zostały zainstalowane dodatkowe kamery w szatni ułatwiające czuwanie nad bezpieczeństwem uczniów.
- W zakresie poprawy infrastruktury wykonano następujące prace:
- Zamontowano nawiew w sali gimnastycznej umożliwiający higieniczne i bezpieczne korzystanie z sali.
- Zamontowano od strony sali gimnastycznej nowe drzwi wejściowe służące również do ewakuacji.
- Wyremontowano na terenie szkoły 4 sanitariaty oraz prysznice przy szatniach wychowania fizycznego.
- Wymieniono okna w dwóch salach dydaktycznych.
- Utwardzono teren i zamontowana 12 stojaków na rowery.
- Został wykonany parking dla samochodów pracowników w obrębie terenu szkoły.
- Został wykonany wjazd dla osób niepełnosprawnych od strony sali gimnastycznej.
- Wymieniono nawierzchnie na boisku wielofunkcyjnym, wymalowano nowe linie na boisku.
- Podniesiono ogrodzenie przy boisku w celu zabezpieczenia przy grze w piłkę.
- Kontynuowano odnawianie i malowanie ogrodzenia wokół szkoły.
- Dbano o zieleń wokół szkoły, przycinanie krzewów, sadzenie i pielęgnowanie kwiatów w celu podniesienia estetyki otoczenia szkoły.